Sunday 20 September 2015

MENJAGA KESELAMATAN AGAMA (ADDIN)


Menjaga keselamatan, kesejahteraan dan kemajuan negara bukan semata-mata tanggungjawab pemimpin, malah turut dipertanggungjawabkan juga ke atas semua lapisan masyarakat tanpa mengira agama dan bangsa.

Ketika Rasulullah SAW memulakan pentadbiran rasminya di kota Yathrib (kini Madinah), baginda melakukan tiga perkara utama bagi mencapai misi keselamatan dan perpaduan dalam kota Yathrib yang ketika itu mengalami suasana geopolitik dan sosiobudaya yang tidak terkawal.

Pertama, baginda telah mendirikan sebuah masjid di Quba' (masjid pertama di Madinah) sebagai simbolik perpaduan umat Islam serta menjadi pusat pemerintahan baginda dan para sahabat RA.

Kedua, baginda SAW mempersaudarakan suku Aus dan Khazraj menjadi golongan al-Ansar seterusnya menjalinkan silaturahim mereka dengan golongan al-Muhajirin yang datang bersama rombongan Rasulullah sehingga terjalin ukhwah, bersikap toleransi dan sanggup berkorban harta dan nyawa demi membantu golongan al-Muhajirin.

Ketiga, baginda menyatupadukan semua penduduk tanpa mengira agama dan bangsa keturunan di bawah satu undang-undang yang dinamakan sebagai Piagam Madinah. Hakikat piagam yang dimeterai oleh semua penduduk kota Yathrib ini adalah akujanji setiap individu terhadap tanggungjawab mereka menjaga keselamatan negara daripada ancaman musuh.

No comments:

Post a Comment